De brc Onrechtmatige Bedingen heeft op 28 mei 2021 een advies verstrekt, met aanbevelingen, op een aantal discussiepunten die haar werden voorgelegd door de Ombudsdienst voor de Postsector. Het gaat hier om een consument die post of een pakketje wil laten verzenden, niet om het bestellen van goederen via een webshop. Er kan kort worden gewezen op enkele van de vaststellingen.
Vooreerst wijst deze commissie erop dat ook BPost als universele dienstverlener de consument duidelijk moet informeren omtrent de risico’s bij verlies of diefstal van brieven of pakketten. Ze moet ook wijzen op de mogelijkheid van een bijkomende verzekering tegen verlies of diefstal. Dit is des te belangrijker aangezien specifieke wetgeving en Verdragen de aansprakelijkheid bij vertraging, en verlies en beschadiging van post/pakketten sterk beperkt.
Een tweede punt dat naar voor komt in dit advies, zijn de zogenaamde expreszendingen. Indien een vervoersmaatschappij de snelle verzending en aflevering als essentiële verbintenis naar voor schuift, dan kan deze maatschappij er zich contractueel niet van afmaken met een vergoeding van maximaal de terugbetaling van de verzendkost bij vertraging.
Ten derde wijst de commissie erop dat ook de bestemmeling van post/pakketten eigen rechten heeft. Ook de bestemmeling kan de vervoerder dus aanspreken bij vertraging, verlies, of beschadiging.