Op 6 mei 2022 hechtte de ministerraad zijn goedkeuring aan de spoorvisie 2040, die er onder meer op gericht is om tegen 2040 een modaal treinaandeel te realiseren van 15 % voor het binnenlandse reizigersvervoer en van 20% voor het goederenvervoer. Om deze “modal shift”-ambities mee te helpen realiseren, werden verschillende documenten opgesteld die in de periode 2023-2032 concreet invulling zullen geven aan het spoorbeleid in ons land, waaronder: het ontwerp van openbaredienstencontract voor de NMBS, het ontwerp van performantiecontract voor Infrabel en de ontwerpen van meerjareninvesteringsplannen voor de NMBS en Infrabel.
Over deze vier documenten hebben de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) op 12 juli 2022 een gezamenlijk unaniem advies uitgebracht. In dat advies sommen de Raden een aantal punten op die ze in de definitieve beheerscontracten opgenomen, gewijzigd of verduidelijkt willen zien. Ook formuleren ze een aantal aandachtspunten die volgens hen in acht zouden moeten worden genomen bij de finalisering van de meerjareninvesteringsplannen.