Op 10 februari vond in de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale instellingen van de Kamer van Volksvertegenwoordigers een actualiteitsdebat plaats. De federale minister van Mobiliteit Gilkinet beantwoordde er vragen over uiteenlopende onderwerpen. Ook het advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) over de prijs van de treinkaarten vanaf 1 februari 2021 kwam ruim aan bod.
De minister werd onder meer geïnterpelleerd over verschillende elementen die in dit advies worden aangekaart: de vrijheid inzake tariefbeleid voor de NMBS; de manier waarop de NMBS zal inspelen op het toegenomen fietsgebruik; de plannen die ze heeft om abonnementsformules te ontwikkelen die rekening houden met de realiteit van het toegenomen telewerk; de vraag of de stiptheidsdoelstelling die de NMBS moet halen nog actueel en voldoende ambitieus is; de vraag of de huidige stiptheidsmeting voldoende weerspiegelt wat de reizigers ervaren; de opportuniteit van de invoering van een Europese norm voor de stiptheidsmeting van het reizigersvervoer per spoor; de ontwikkeling van een indicator die meet hoe gemakkelijk het voor reizigers is om gebruik te maken van de (digitale) vervoerbewijzen van de NMBS; de eventuele uitbreiding van het vrijwillige 80/20-systeem; het goedkoper maken van gecombineerde abonnementen en de tariefformules van de NMBS voor fietsers.
Het is duidelijk dat de Raden via hun advies hebben bijgedragen aan een rijk en constructief politiek debat en werkpunten op de agenda van de minister en van de NMBS hebben geplaatst die belangrijk zijn om het succes van het spoor te vergroten.