Om zijn werkzaamheden van een kader te voorzien en ze betekenis te geven, heeft de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) voor zichzelf een strategisch programma opgesteld, waarvan de details hieronder worden uiteengezet.
De ambitie van de CRB
De CRB ijvert voor een welvarende, inclusieve en houdbare/duurzame samenleving waarin de 3 P’s People, Planet en Prosperity met elkaar in harmonie zijn. Meer concreet ijvert de CRB voor een welvarende samenleving waarin:
- het mogelijk is voldoende welvaart/rijkdom te creëren om de behoeften van haar bevolking te financieren (Prosperity);
- iedereen, zonder discriminatie en volgens zijn behoeften, de vruchten van de economische groei kan plukken en op een volwaardige manier kan deelnemen aan de maatschappij (People);
- de voornoemde twee doelstellingen gerealiseerd worden rekening houdend met zowel de milieudraagkracht (Planet) als de financiële draagkracht van onze economie, opdat de welvaart (zowel materieel als immaterieel) van de toekomstige generaties niet gehypothekeerd wordt.
In dat kader bestaat de ambitie van de CRB erin door de regeringen en de beleidsmakers, door de media en door de arbeids- en de bedrijfswereld erkend te worden als een onontbeerlijke instelling om de nodige veranderingen in de Belgische economie en samenleving te helpen realiseren en in goede banen te leiden. Deze veranderingen zijn nodig in antwoord op de uitdagingen van de verschuiving van de internationale economische en (geo)politieke verhoudingen, de technologische omwentelingen, de demografische verschuivingen, de energie-en milieutransities en de mobiliteit.
De ambitie van de CRB waarmaken
Om deze ambitie waar te maken, zal de CRB concreet invulling geven aan drie strategische krachtlijnen:
- een ruimte voor beargumenteerd debat zijn om een gemeenschappelijk draagvlak te kunnen ontwikkelen;
- een gemeenschappelijk draagvlak ontwikkelen via zijn eigen analyses op basis van solide cijfermateriaal en bestaande (academische en institutionele) studies;
- met dit gemeenschappelijk draagvlak, het overleg van de CRB met de politiek structureren en versterken en de politieke besluitvorming helpen tot stand brengen.
Een ruimte voor beargumenteerd debat zijn
Het debat is een cruciaal onderdeel van een goedwerkende democratie. De CRB heeft hierin een belangrijke rol te spelen. Hij moet een plaats zijn waar instellingen met de vertegenwoordigers van de werknemers en de werkgevers komen debatteren over de sociaal-economische thema’s die essentieel zijn voor de toekomst van de Belgische samenleving. Hij moet ook een instelling zijn die het publieke debat organiseert en er input voor levert.
Het democratisch systeem heeft bijgedragen aan de emancipatie van de bevolking waardoor individuen zich minder laten leiden door tradities en niet meer zomaar aanvaarden dat er beslist wordt in hun naam. In dat kader werd de CRB in 1948 opgericht. Ook vandaag is er opnieuw een debat aan de gang over de manier waarop ons democratisch systeem beter kan inspelen op de verwachtingen van de burgers. In dit kader is het nodig om na te denken over hoe de missies van de sociaal-economische overlegorganen (op de verschillende bevoegdheidsniveaus) moeten evolueren om hun essentiële rol in het democratisch systeem te kunnen vervullen.
In de huidige sociaal-politieke context is het essentieel een sociaal-economische visie te kunnen ontwikkelen die de sociaal-economische actoren in de toekomst projecteert. Deze visie moet de sociaal-economische beleidsdomeinen richting geven. Maar een dergelijke visie moet de mensen ook opnieuw perspectief bieden en moet ‘zin geven’ aan het beleid dat gevoerd wordt. Enkel op die manier zullen mensen bereid zijn om mee te werken aan de transities die nodig zijn en zullen beleidsmaatregelen aanvaard worden.
De betekenis die sinds de industriële revolutie ten grondslag lag aan de ontwikkeling van de westerse samenlevingen, namelijk de emancipatie van de mens t.a.v. de natuur en de individuele emancipatie, is vervaagd naarmate deze tot stand kwamen. Nu draagt deze dubbele emancipatie die betekenis niet meer voldoende in zich; nu de mens, als meester van de natuur, vragen heeft bij de plaats die hij daarin inneemt en het individu zich afvraagt hoe de sociale samenhang kan worden gewaarborgd - d.w.z. hoe een gemeenschappelijke ruimte kan worden ontwikkeld om de samenleving te maken - is het essentieel om een debat te voeren over een nieuwe toekomstige sociaal-economische visie die gedragen wordt door de ganse bevolking.
Een gemeenschappelijk draagvlak bouwen
Een van de voornaamste voorwaarden voor de verwezenlijking van de ambitie van de CRB is dat de Raad bewijst dat hij een gemeenschappelijk draagvlak voor de vertegenwoordigers van werknemers- en werkgeversorganisaties kan ontwikkelen waarop de regering en de sociale gesprekspartners kunnen steunen voor hun sociaal-economisch beleid.
De CRB beschikt vandaag over een gemeenschappelijk narratief dat is samengesteld uit de verschillende diagnose-elementen van de sociaal-economische situatie die voortvloeien uit de werkzaamheden die de voorbije jaren werden verricht. Dit samenhangende narratief heeft het mogelijk gemaakt zeven sociaal-economische uitdagingen voor België te identificeren.
De CRB heeft ook een aantal focussen opgesteld waarin hij een aantal maatregelen identificeert waarmee bepaalde sociaal-economische uitdagingen kunnen worden aangegaan en waarin hij principes uiteenzet volgens welke de volgende regering deze maatregelen zou kunnen uitvoeren.
Het overleg van de CRB met de politiek structureren en versterken en de politieke besluitvorming helpen tot stand brengen
Dankzij het gemeenschappelijk draagvlak dat werd opgebouwd in zijn schoot, staat de CRB sterker in het kader van het overleg met de regering en kan hij meer invloed uitoefenen op de politieke besluitvorming in ons land.
De ambitie van de CRB waarmaken in 7 domeinen
De CRB zal de drie voornoemde strategische krachtlijnen concretiseren in zeven domeinen die met elkaar interageren en passen binnen de PPP-visie voor de Belgische economie:
- een voldoende sterke, inclusieve en duurzame groei behouden;
- de loonvorming beheren, zowel op korte termijn (Technisch verslag) als op lange termijn (anciënniteitsverloning, minimumlonen, loonkloof tussen mannen en vrouwen…), met het oog op het ondersteunen van welvaart die zorgt voor een sterke jobcreatie en een sterke sociale cohesie;
- de skills en competenties van de Belgische werknemers en werkzoekenden versterken met het oog op de digitale, technologische en groene transformatie waar onze economie voor staat;
- een goede marktwerking, adequate mededinging en een gepast industriebeleid bevorderen met het oog op een gezonde concurrentie en een gelijk speelveld (“level playing field”) tussen binnen- en buitenlandse bedrijven;
- de mobiliteit in België verbeteren om de files te doen verdwijnen en te komen tot een vlotter woon-werkverkeer en goederenvervoer;
- een ambitieus energiebeleid voeren, dat zorgt voor betaalbare energie voor gezinnen en bedrijven, de naleving van de klimaatdoelstellingen van Parijs, een gezond leefmilieu en een efficiënte aanwending van natuurlijke hulpbronnen (hieronder vallen bv. ook de werkzaamheden m.b.t. circulaire economie);
- de door de ondernemingen te verstrekken informatie garanderen met het oog op een goede werking van de economie en van het sociaal overleg.
De ambitie van de CRB waarmaken met een vernieuwde governance en door het sluiten van partnerschappen
Om de drie 3 strategische krachtlijnen in de voornoemde domeinen te verwezenlijken, zijn een nieuwe governance en nieuwe partnerschappen essentieel.
In het kader van het federale België moet een versterkte samenwerking met de andere adviesorganen (regionale economische en sociale raden, Nationale Arbeidsraad, Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, Groep van 10), waarvan de resultaten een duidelijker licht zouden kunnen werpen op de politieke besluitvorming in de materies die hun aanbelangen, een prioriteit zijn.