De Europese Commissie (EC) heeft een volledige evaluatie gemaakt van het ontwerp van Belgisch geïntegreerd energie- en klimaatplan. Ze wijst op diverse zwakke punten en formuleert aanbevelingen waarmee België rekening moet houden in de definitieve versie die uiterlijk 31 december 2019 aan de EC moet worden bezorgd.
Het Belgische plan moet een samenhangend geheel zijn waarin de federale en regionale componenten beter zijn geïntegreerd. Zijn doelstellingen inzake hernieuwbare energie en energie-efficiëntie moeten ambitieuzer zijn. Het Belgische plan moet ook de investeringsbehoeften evalueren en gedetailleerde en gekwantificeerde beleidsmaatregelen aanvullen of identificeren om de uitstoot van broeikasgassen, met name in de gebouwen- en de vervoersector, terug te dringen, de energiezekerheid te garanderen, onderzoek en ontwikkeling alsook de circulaire economie te financieren, of nog de energiesubsidies uit te faseren. Het moet ook aandacht besteden aan de interacties met het beleid inzake luchtkwaliteit en emissies in de atmosfeer en de impact op sociaal gebied, op de werkgelegenheid en op de vaardigheden preciseren.
De recente werkzaamheden van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven kunnen helpen om die leemtes te vullen. In zijn advies (CRB 2018-1750) heeft de CRB tal van concrete maatregelen voor het Nationaal Energie-Klimaatplan (NEKP) gedefinieerd. Die maatregelen zijn zowel sectoraal (gebouwen, vervoer, energie en circulaire economie) als transversaal (steun aan O&O, fiscaliteit en harmonisatie van de regels). Zijn werkprogramma inzake energie en klimaat in 2019 zal juist focussen op de gebouwensector, in het bijzonder op de meest problematische gebouwen ter zake (bestaande gebouwen uit de privé- en de tertiaire sector), met de bedoeling de beste maatregelen inzake energie-efficiëntie, verdichting en ruimtelijke ordening voor te stellen. Wat de vervoersector betreft, heeft de CRB in het recente verleden onder meer in zijn adviezen over het tarievenbeleid van de NMBS, het goederenvervoer per spoor en het mobiliteitsbudget al concrete maatregelen voorgesteld om de mobiliteit in ons land vlotter en duurzamer te doen verlopen. In de nabije toekomst zal de CRB werken aan bijkomende aanbevelingen voor de nieuwe beheerscontracten van de NMBS en Infrabel, die er snel moeten komen. Ook zal de CRB in samenwerking met de NAR een nieuw systeem voor de terugbetaling van het woon-werkverkeer ontwikkelen dat inzet op duurzame modi en de bestaande regelingen vereenvoudigt. Op het vlak van de circulaire economie zal de CRB zich buigen over de federale hefbomen waarmee de belemmeringen voor de transitie naar een circulaire economie in België kunnen worden weggewerkt.
Inzake governance heeft de CRB samen met 6 andere federale en gewestelijke adviesraden bewezen dat een betere structurele samenwerking voor het energie- en klimaatbeleid tussen de verschillende bevoegdheidsniveaus mogelijk is. Ze hebben samen een advies uitgebracht over diverse transversale aspecten van het NEKP: samenwerking, governance, statuut, herziening, structuur en evenwicht van het NEKP, alsook hefbomen, beleid en maatregelen. Ook hebben de CRB en de gewestelijke adviesraden in een gemeenschappelijke verklaring alle regeringen van dit land opgeroepen om met elkaar te overleggen en hun acties op elkaar af te stemmen om de coherentie van het mobiliteitsbeleid te garanderen.