De omzet van de voedingsindustrie staat onder druk. Voor de sociale partners van de voedingssector is er een rechtstreeks verband tussen de dalende omzetcijfers en de toename van grensaankopen. Deze toename heeft de concurrentie zowel in de distributiesector als in de voedingssector veel heviger gemaakt.
Elke consumptietaks, hoe klein ook, kan een sterke invloed hebben op het consumentengedrag; ze kan consumenten immers een duwtje in de rug geven om grensaankopen te doen. Dit consumentengedrag kan daarna jammer genoeg permanent worden, zeker als het wordt ondersteund door substantieel lagere consumptietaksen (btw, accijnzen…) in de omliggende landen. We denken daarbij aan de consumptietaks op voedingsproducten van 3 procent in Luxemburg en van 5,5 procent in Frankrijk.
In deze context is het een publiek geheim dat de vorige regering de aantrekkingskracht van de buitenlandse distributie heeft verhoogd door een suikertaks en hogere accijnzen op alcoholische dranken in te voeren.
Nieuwe verhogingen van de consumptietaksen moeten absoluut worden vermeden. De sector pleit daarvoor niet alleen uit eigen belang, maar ook in het algemeen belang van de werknemers, de consumenten en de overheidsfinanciën. Meer info hierover in de volledige tekst van het memorandum.