Achter de conjuncturele ontwikkelingen in de papier-, grafische en uitgeverijensector schuilen verschillende evoluties, afhankelijk van de specifieke subsector. Enerzijds profiteert de waardeketen van het verpakkingspapier en -karton en van het huishoudelijk en technisch papier van de sterke opkomst van de e-commerce. Anderzijds staat de waardeketen van kantoor- en grafisch papier onder druk door de concurrentie van digitale media en heeft hij moeite om zijn positie te behouden. Deze keten is bovendien sterk conjunctuurgevoelig.
Hoewel het verkiezingsjaar 2024 via het (verkiezings)drukwerk een buffer vormde tegen de conjunctuurverslapping en tegen de daling van de vraag naar grafisch papier, blijven de structurele uitdagingen in de grafische sector zwaar doorwegen. Eén van de uitdagingen bestaat erin om lezers en adverteerders meer dan ooit te overtuigen van de unieke leeservaring die print biedt.
Het jaar 2025 betekent voor de sector een jaar van grenzen verleggen, creativiteit de vrije loop laten en ‘out of the box’ durven denken. In deze context is artificiële intelligentie (AI) niet meer weg te denken, of het nu gaat om de creatie van een marketingcampagne, een artistiek project of de visualisatie van een idee.