In een samenleving die almaar meer verbonden is, heeft influencermarketing een overheersende plaats ingenomen, dankzij de sociale netwerken. De influencers vervullen zonder enige twijfel een sleutelrol in de beslissingen van de consumenten, maar tot op vandaag bestaat er geen specifieke Europese regelgeving om deze praktijk te omkaderen.
In het licht van deze wettelijke vaagheid, heeft de bijzondere raadgevende commissie Verbruik besloten om zich over het onderwerp te buigen. Op 13 februari 2025 heeft de subcommissie Handelspraktijken een bijzondere informatievergadering aan het thema influencermarketing gewijd.
Mevrouw Liselot Hudders, hooglerares Marketingcommunicatie en Consumentengedrag aan de Universiteit Gent, heeft de resultaten gepresenteerd van het onderzoek dat ze al sinds 2016 voert. Ze heeft het gehad over de ethische uitdagingen en over de impact van influencermarketing op het consumentengedrag, vooral bij jongeren. Voorts heeft ze gewezen op een aantal problemen, zoals het gebrek aan transparantie inzake reclame tegen betaling, het promoten van de consumptie van producten die schadelijk zijn voor de gezondheid, of nog de overmatige exposure van kinderen op de verschillende platformen.
Op juridisch vlak heeft de heer Steennot, hoogleraar Consumentenrecht, Financieel recht en Economisch recht aan de Universiteit Gent en voorzitter van de brc Verbruik, het doctoraatsonderzoek van mevrouw Julie Kerckaert toegelicht. In eerste instantie werd dieper ingegaan op de onzekerheden bij de kwalificatie van de influencer als onderneming. Vervolgens heeft de heer Steennot herinnerd aan het kader dat werd gedefinieerd door boek VI van het Wetboek van economisch recht (WER), meer bepaald met betrekking tot misleidende handelspraktijken (artikelen VI. 97 tot 98) en de zogenoemde “zwarte lijst” van praktijken die uitdrukkelijk verboden zijn (art. VI. 100). Hoewel problematische influencermarketingpraktijken in theorie via de bestaande regels kunnen worden bestreden, lijkt actie op Europees niveau aangewezen om de rechtszekerheid te verhogen.
Gelet op de toenemende impact van influencermarketing en op de onzekerheden errond, alsook op het feit dat het federaal regeerakkoord een juridisch kader voor influencers in het vooruitzicht stelt, zal de brc Verbruik de werkzaamheden in deze materie in de komende maanden voortzetten.