De bijzondere raadgevende commissie (brc) Verbruik heeft aan de federale regeringsonderhandelaars een presentatienota bezorgd, waarin ze haar toegevoegde waarde toelicht met het oog op de volgende legislatuur.
In een sterk veranderende maatschappij, door onder meer de groene transitie en de digitale transformatie, dienen zich in de komende legislatuur belangrijke uitdagingen inzake consumentenbeleid aan. Als centrale adviesstructuur voor alle problemen inzake consumptie en bescherming van de consument, en als een plaats van dialoog en overleg waar consumentenvertegenwoordigers en professionele vertegenwoordigers informatie uitwisselen, standpunten kenbaar maken en compromissen vinden, is de brc Verbruik dan ook een bevoorrecht instrument ter ondersteuning van de politieke besluitvorming.
Zonder exhaustief te zijn, schuift de brc Verbruik zelf enkele belangrijke thema’s naar voren, zoals influencer marketing, een duurzame e-commerce, toegang tot financiële diensten en de problematiek van fraude bij het gebruik van betalingsdiensten, impact van artificiële intelligentie…
De brc Verbruik benadrukt verder dat ze de grootste en meest constructieve bijdrage zou kunnen leveren wanneer ze in een vroeg stadium van het besluitvormingsproces wordt geconsulteerd. Het ontwikkelen van een gemeenschappelijk draagvlak rond thema's die zowel consumenten als ondernemingen aanbelangen, vraagt immers voldoende tijd.