Een modal shift ten voordele van duurzame vervoersmodi (waaronder het openbaar vervoer) staat al geruime tijd voorop in het mobiliteitsbeleid van de overheden op de verschillende bevoegdheidsniveaus. Dat het modale aandeel van het openbaar vervoer ongeveer gelijk blijft ondanks goede intenties en talloze initiatieven/maatregelen, houdt onder andere verband met de versnippering van het openbaarvervoeraanbod. Die is niet bevorderlijk voor de attractiviteit en het gebruik van het openbaar vervoer en ligt mede aan de basis van het advies van 16 juli 2024 via hetwelk de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) oproepen om werk te maken van de totstandbrenging van een geïntegreerd openbaarvervoersysteem in België.
Ter gelegenheid van de Week van de Mobiliteit 2024 stelt het secretariaat van de CRB een speciaal dossier voor waarin het thema van de integratie van het openbaar vervoer wordt uitgediept.
In dit dossier, vindt u:
- CRB/NAR-advies: Naar een geïntegreerd openbaarvervoersysteem in België
- Vooruitgang en obstakels op de weg naar een geïntegreerd openbaarvervoersysteem
- De capaciteit van de spoorinfrastructuur versus de ambities voor een modal shift naar het spoor
- Uitgelicht: het Zwitserse voorbeeld van een geïntegreerd openbaarvervoersysteem
- Stappenplan van Integrato voor een geïntegreerd openbaarvervoersysteem in België