Op 31 januari 2024 organiseerden de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) een webinar met Infrabel over de organisatie van het treinverkeer in het licht van de federale langetermijnambities voor de Belgische spoorwegen : tegen 2030 moet het volume per spoor vervoerde goederen verdubbelen ; tegen 2040 moet het modale aandeel van de trein 15% van het binnenlandse reizigersvervoer en 20% van het goederenvervoer bedragen.
Uit studies die Infrabel gedaan heeft naar de toekomstige ontwikkeling van de mobiliteitsbehoeften aan de ene kant en naar de op dit moment voorziene capaciteitsuitbreidingen aan de andere kant, blijkt dat de in 2030 beschikbare capaciteit in het algemeen ontoereikend zal zijn voor het door iedereen gevraagde aantal treinpaden.
Infrabel moet dus bekijken op welke manier deze congestie op korte en lange termijn kan worden verholpen. Daar bestaan verschillende pistes voor :
1.er dankzij nieuwe technologie voor zorgen dat treinen elkaar sneller kunnen opvolgen;
2.het door een wijziging aan het transportplan (al dan niet via het gebruik van een ander exploitatiemodel) mogelijk maken dat meer treinen op hetzelfde netwerk rijden;
3.infrastructurele ingrepen.
Infrabel gaf uitleg bij elk van deze drie pistes.
U kunt de webinar met Infrabel of de PowerPointpresentatie van de spoorinfrastructuurbeheerder herbekijken.