Dit rapport kadert binnen de CRB-werkzaamheden die werden opgestart naar aanleiding van een adviesvraag van de heer De Croo, eerste minister, m.b.t. de lancering van een “E-commerce Strategy 4 Belgium”. Het rapport heeft tot doel de belangrijkste trends te analyseren met betrekking tot de impact van e-commerce op de werkgelegenheid en de structurele kenmerken ervan in bepaalde sectoren die al dan niet rechtstreeks worden beïnvloed door de ontwikkeling van de B2C e-commerce in België. De digitalisering van de handel heeft namelijk niet enkel een impact op de werkgelegenheid in e-commerce-onderdelen van de distributiesector, maar ook op de hele distributiesector, en o.a. ook op toeleveranciers en bedrijven die diensten verlenen aan de distributiesector. Daarom bekijken we in deze analyse de volledige waardeketen. Aangezien de belangrijkste commerciële concurrenten op de Belgische B2C e-commercemarkt vooral in de buurlanden liggen, wordt de werkgelegenheid in dit rapport ook vergeleken met die in de buurlanden in de distributiesector en in de ruimere waardeketen.
Zoeken