Ondanks de groeiende ondernemerschapsdynamiek op het vlak van online verkoop in België, lijden de Belgische online winkels onder de concurrentie van de grote buitenlandse spelers die de vraag van de consumenten in België ten volle benutten. Uitgaande van deze vaststelling identificeert dit rapport, via een analyse van de concurrentiedynamiek, enerzijds de sterktes en zwaktes van de Belgische B2C e-commercesector en stelt het anderzijds de belangrijkste strategische uitdagingen vast die deze sector, en ruimer bekeken de distributiesector, in de toekomst te wachten staan. Dit rapport kadert in de werkzaamheden die de CRB heeft opgestart naar aanleiding van een adviesvraag van de heer De Croo, eerste minister, over de invoering van een "E-commerce Strategy 4 Belgium".
Volgens de overlegorganen (CRB, de brc's Distributie en Verbruik) moeten de gezamenlijke spelers van de online verkoop de ambitie hebben om een strategie/kader te implementeren dat de ontwikkeling van een duurzaam (economisch, sociaal, ecologisch) e-commercemodel bevordert en dat de Belgische bedrijven in staat zal stellen om continu te evolueren en voortdurend in te spelen op de vraag van de consumenten. Twee voorwaarden moeten worden vervuld om een dergelijk kader te implementeren en de vele uitdagingen die in het rapport worden geïdentificeerd aan te gaan: een constructieve en evenwichtige sociale dialoog als sleutel tot succes, en overheden die zich uitrusten met de nodige middelen om de realisatie van een duurzame en concurrerende e-commerce te ondersteunen.