De brc Verbruik heeft op 26 september 2023 een advies uitgebracht over een ontwerp van koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden en het gebruiken van biociden. Het advies van de brc Verbruik diende specifiek betrekking te hebben op de bepaling inzake publiciteit. Zo zou publiciteit worden verboden voor toepassingen die uitsluitend zijn toegelaten voor het brede publiek indien het gevaarlijke producten betreft. Tegelijk zouden promoties voor dergelijke toepassingen worden beperkt.
De brc Verbruik betreurt in de eerste plaats dat niet de mogelijkheid werd geboden om over het volledige ontwerp van koninklijk besluit advies uit te brengen en, hierbij aansluitend, dat het advies niet tegelijk werd gevraagd aan de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en aan de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, zoals gebruikelijk is inzake productnormen.
De brc Verbruik kan begrijpen dat er een verbod wordt opgelegd inzake commerciële praktijken (kortingen, gratis hoeveelheden, gratis producten…). In het kader van de blootstelling aan gevaar en uit het oogpunt van een vermindering van de volumes, kan het immers niet de bedoeling zijn dat er, door kortingen, gratis producten en dergelijke, meer producten dan noodzakelijk aanwezig zijn in het huishouden. De meningen van de leden zijn echter verdeeld wat betreft de combinatie van de ruime definitie van reclame met het totaalverbod op reclame en commerciële activiteiten.
De brc Verbruik is het er wel over eens dat deze regelgeving geen belemmering mag vormen voor innovatie en dat de reclame, indien ze wel wordt toegestaan, de consument moet helpen om het product beter te kunnen identificeren (bv. voor contacten met het Antigifcentrum). Anderzijds mag de consument niet worden overladen met informatie, zodat de belangrijkste boodschappen naar voren komen.