Sinds enkele jaren worden virtuele munten sterk gepromoot bij het grote publiek, zowel via klassieke marketingkanalen als via sociale netwerken of applicaties. Daarbij wordt soms een beroep gedaan op personaliteiten (t.w. influencers) die bij het grote publiek bekend zijn, en die worden vergoed om virtuele munten te promoten bij hun volgers.
Virtuele munten zijn ook erg populair als beleggingsvoorwerp, maar hebben kenmerken die er een bijzonder risicovol beleggingsobject van maken. De sector van virtuele munten blijkt bovendien ook bijzonder kwetsbaar voor illegale activiteiten.
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (hieronder: FSMA) heeft in dit kader op XX een ontwerpreglement uitgebracht dat beperkende voorwaarden oplegt bij de commercialisering van virtuele munten bij consumenten, meer in het bijzonder bij de reclame die bij de consumenten wordt verspreid.
Het ontwerpreglement verduidelijkt dat de informatie die via de reclame aan de consumenten wordt verstrekt, niet misleidend of onjuist mag zijn. Bovendien dient voortaan elke reclame die bij de consumenten wordt verspreid, een korte standaardwaarschuwing ( “Virtuele munten, reële risico’s. Investeren is geen kinderspel.”) te bevatten. De reclame moet ook vermelden of de natuurlijke persoon of rechtspersoon die in de reclame voorkomt, wordt vergoed of enig ander voordeel ontvangt. Tot slot moet in de reclame ook worden gewaarschuwd voor de verschillende risico’s die consumenten lopen wanneer ze in virtuele munten beleggen.
Op vraag van de FSMA heeft de bijzondere raadgevende commissie (brc) Verbruik hieromtrent op 21 november 2022 een advies uitgebracht.
In dit advies ondersteunt de brc Verbruik ten volle het feit dat aan de commercialisering van virtuele munten bij consumenten beperkende voorwaarden worden verbonden, zodat consumenten een betere bescherming genieten. Behoudens een opmerking met betrekking tot de standaardwaarschuwing, had ze geen opmerkingen bij het ontwerp van reglement.
De brc Verbruik begrijpt dat onder het toepassingsgebied van het ontwerp van reglement juridisch gezien enkel reclame kan vallen die gericht is op – of een aanknopingspunt heeft met – België. Hoewel hiervoor op nationaal niveau geen oplossing is, valt het te betreuren dat hierdoor een groot deel van de reclame voor virtuele munten aan de bepalingen van dit ontwerp van reglement ontsnapt