De sterke stijging van de energieprijzen die het afgelopen jaar werd waargenomen, en die nog werd verscherpt door de oorlog in Oekraïne, heeft een grote impact op de ondernemingen en op de huishoudens. De stijging van de brandstofprijzen aan de pomp is niet zonder gevolg voor de kosten van het woon-werkverkeer en van de dienstverplaatsingen van de werknemers.
In dit speciale “Mobiliteitsnummer” van zijn Newsletter neemt het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) meer in detail de woon-werkverplaatsingen onder de loep: hoe hebben de kosten van het woon-werkverkeer zich voor de werknemers ontwikkeld in 2022 in vergelijking met de voorbije jaren? Werden alle werknemers op dezelfde manier getroffen door de stijgende energieprijzen?
Gelet op de stijging van de brandstofprijzen wordt de kwestie van de keuze van het vervoermiddel voor veel werknemers steeds prangender. Moeten zij de auto opgeven en gebruik maken van duurzamere vervoerswijzen die mogelijk minder door de waargenomen inflatie worden getroffen? In dit verband kan de combinatie van trein en fiets voor een aantal reizigers een interessant alternatief bieden. Welke maatregelen en welk beleid voor de integratie van trein en fiets worden of kunnen worden uitgevoerd voor het woon-werkverkeer in België?
Welke recente wijzigingen werden, meer in het algemeen, in de fiscaliteit en de parafiscaliteit betreffende de woon-werkverplaatsingen aangebracht om de modal shift naar een duurzamere en meer multimodale mobiliteit aan te moedigen? Hoe zijn de fiscaliteit en de parafiscaliteit geëvolueerd voor werknemers zonder mobiliteitsbudget die in antwoord op de gestegen brandstofprijzen voor hun woon-werkverkeer gebruik (wensen te) maken van een combinatie van vervoermiddelen, als alternatief voor de eigen wagen of in aanvulling erop?
Dit zijn de vragen omtrent het woon-werkverkeer die het secretariaat van de CRB probeert te beantwoorden in dit nummer, waarvan de publicatie in het kader van zijn studie- en documentatieopdracht past.