Gelet op de stijging van de brandstofprijzen wordt de kwestie van de keuze van het vervoermiddel voor veel werknemers steeds prangender. Moeten zij de auto opgeven en gebruik maken van duurzamere vervoerswijzen die mogelijk minder door de waargenomen inflatie worden getroffen? In dit verband kan de combinatie van trein en fiets voor een aantal reizigers een interessant alternatief bieden. In het kader van haar eindscriptie heeft Emilie Temara, die in het bezit is van een Master Beheersingenieur aan de Université Libre de Bruxelles (ULB), een onderzoek gewijd aan de complementariteit van de fiets en de trein, met bijzondere aandacht voor de maatregelen en het beleid inzake de trein-fietsintegratie die werden of zouden kunnen worden genomen voor de woon-werkverplaatsingen in België. Ze heeft het resultaat van haar studiewerk voorgesteld aan het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB).
De publicatie van dit artikel past binnen de studie- en documentatieopdracht van het secretariaat van de CRB. Het secretariaat is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan.